Wij willen starters en gevestigde ondernemers adviseren (voordat een externe bedrijfsadviseur van de gemeente een adviesrapport opmaakt) over wat nodig is voor een succesvolle Bbz-aanvraag. In een (telefonisch) gesprek bespreken wij de juiste mogelijkheden voor ondersteuning bij het aanvragen van de BBZ. De gemeente maakt dan een afspraak voor een intakegesprek.
Voor zo’n intakegesprek bij de gemeente is een grondige voorbereiding essentieel. In die voorbereiding zorgen we ervoor dat u alle relevante informatie bijeen gaat zoeken, waarop wij de presentatie van die informatie verzorgen. Daarnaast brengen we alle vragen in beeld zodat je niet verrast wordt tijdens zo’n intakegesprek.
Met zo’n voorbereiding wordt 90% van de ondernemers toegelaten tot de Bbz. Er zijn drie opties:
Optie 1 – Voorbereiding BBZ aanvraag en er zijn geen schulden
Het adviesgesprek van maximaal 2 uur met jou thuis of op kantoor. De reden waarom wij dit bij jou doen is, omdat je dan alle stukken bij de hand kan hebben die relevant zijn voor het onderzoek. Dit gesprek vindt plaats voordat een bedrijfsadviseur die door de gemeente wordt betaald bij je langskomt. Tijdens dit adviesgesprek worden alle punten met je doorgenomen die van belang zijn voor een positief advies. Na het gesprek adviseren wij jou te werken aan de voorgestelde verbeterpunten.
Voor de goede orde, dit gesprek geeft jou meer kennis over de BBZ-regeling, geeft jou verbeterpunten waar je aan kan werken en geeft jouw meer vertrouwen tijdens het gesprek met de bedrijfsadviseur van de gemeente. Maar dit gesprek biedt je geen garantie op succes, omdat de onafhankelijke adviseur van de gemeente zijn eigen plan trekt. Kortom je komt beter beslagen op het ijs te staan en dat is soms al veel waard.
Optie 2 – Voorbereiding BBZ aanvraag en er zijn schulden
De ondernemer kiest voor minnelijke schuldsanering via de gemeente. De gemeentelijke schuldhulpverlener start, na één of meerdere intakegesprekken, met de verwerking van het dossier. Onderdeel hiervan is de aanvraag BBZ waarin een gespecialiseerd bureau de levensvatbaarheid van je onderneming vaststelt. De meeste gemeenten besteden die BBZ aanvraag uit aan gespecialiseerde bureaus. De gemiddelde kosten hiervan bedragen ca. 8.000 euro , die de gemeente betaalt. Zo’n aanvraag neemt in het algemeen 4-6 maanden doorlooptijd. Gemiddeld wordt 50% van de BBZ aanvragen goedgekeurd.
Zo’n aanvraag kan in het algemeen binnen 4 weken doorlooptijd worden afgerond. Bij 90% van de aanvragen die ons bereiken start de ondernemer in deze hoedanigheid, waarbij het maandelijkse loon de basis wordt waarmee de schuldhulpverlener aan de slag gaat bij het saneren van de schulden.