Budgetcoach nieuws en tips

Schuldenwijzer geeft inzicht in schulden

Het platform de Schuldenwijzer, maakt het gemakkelijker om inzicht te krijgen in je actuele schuldenpositie. Je kan er met DigiD inloggen om beslagleggingen te zien. De Schuldenwijzer is een initiatief van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) en de Stichting Netwerk Gerechtsdeurwaarders (SNG).

Als je inlogt, zie je nu nog geen volledig overzicht van de schulden.
Op dit moment zitten alleen de beslagleggingen van gerechtsdeurwaarders die zijn opgelegd door derden, zoals beslagen op het loon of op pensioen in het systeem. Wel handig: de beslagvrije voet is er ook terug te vinden. Dat is het vermogen waarop geen beslag gelegd mag worden.

In 2020 wordt de informatie in de Schuldenwijzer uitgebreid met alle gegevens over schulden die bekend zijn bij gerechtsdeurwaarders. Op termijn hoopt het platform het Centraal Justitieel Incassobureau, de Belastingdienst, het UWV en de Nederlandse gemeenten te kunnen toevoegen aan het overzicht. Ook incassobureaus zijn nog niet in de database opgenomen.

“We zijn anders tegen schulden gaan aankijken”, zegt een woordvoerder van de Schuldenwijzer. “Vroeger was het meer: wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Maar nu zien we steeds meer dat het niet altijd de schuld van de betrokkene is, dat mensen kopje onder gaan in het schuldensysteem.”

Ook inzicht voor schuldhulpverleners

De Schuldenwijzer moet daar verandering in brengen. Burgers kunnen hun schuldhulpverleners machtigen de informatie in te zien, zodat ook zij inzicht krijgen in de financiële positie en schulden van hun cliënten. Tevens kunnen gerechtsdeurwaarders zien in welke situaties incassotrajecten geen zin hebben.

Bij de ontwikkeling van de Schuldenwijzer is veel aandacht besteed aan gebruiksvriendelijkheid en begrijpelijkheid van het online portaal.

(bron: nu.nl op 18 oktober 2019)

Zelf je schulden regelen (Nibud)

Heeft u beginnende schulden? Pak ze zelf aan met het aflosplan van zelfjeschuldenregelen.nl.

Home Zelfjeschuldenregelen.nl

Heeft u kleinere, beginnende schulden, dan is het soms mogelijk om daar zelf een oplossing voor uit te werken. De Nibud-website zelfjeschuldenregelen.nl helpt u om vast te stellen hoeveel aflosruimte u heeft en hoe u dit kunt verdelen over de schuldeisers. U maakt een aflosplan waarin precies staat welke regeling u aan welke schuldeiser kunt voorstellen. Voorbeeldbrieven helpen om dit plan in actie om te zetten.

Tip: Kunt u een rekening niet betalen, neem dan als eerste direct contact op met de betreffende instantie, en vertel dat u bezig bent met een oplossing. Daarmee voorkomt u grotere problemen.Naar zelfjeschuldenregelen.nl 

In zes stappen schuldenvrij

De aflostool op Zelfjeschuldenregelen.nl begeleidt u in zes stappen naar een plan van aanpak voor uw geldproblemen. Daarnaast vindt u op de site veel achtergrondinformatie over het oplossen van schulden en de werkwijze van schuldeisers. En u kunt gebruik maken van handige voorbeeldbrieven.

Hoe werkt het aflosplan?

Actielijst zelfjeschuldenregelen.nl

Uw eindresultaat is een actielijst om uw schulden op een realistische manier op te lossen.
Om tot dit resultaat te komen begint u bij:

  • Stap 1: U maakt een overzicht van alle schulden en betalingsachterstanden
  • Stap 2: U vult enkele gegevens in over uw huishouden, zoals uw woning, uw auto en uw inkomen.
  • Stap 3: De tool leidt u langs alle uitgavenposten binnen een huishouden, waarbij u uw werkelijke kosten invult
  • Stap 4: U ziet nu de totalen van uw inkomsten en uitgaven in één oogopslag. Het wordt duidelijk welke ruimte er is voor aflossen.
  • Stap 5: De tool berekent nu een aflosvoorstel waarbij uw aflosruimte over alle schuldeisers is verdeeld.
  • Stap 6: Nu heeft u het kant-en-klare actieplan om regelingen met uw schuldeisers te gaan treffen, geholpen door voorbeeldbrieven.

Tip: Stap voor stap uitleg, inclusief een video, vindt u op zelfjeschuldenregelen.nl.

Waar blijft mijn geld?

Kom je elke maand tekort?
Vraag jij je ook af waar dat geld blijft? Maak dan een overzicht van je inkomsten en uitgaven: een begroting of een kasboek. Zo wordt duidelijk hoeveel geld je hebt en wat je ermee doet.

Vraag jij je ook wel eens af hoeveel je uitgeeft? Het Nibud heeft een begrotingformulier ontwikkeld, waarbij je zelf je eigen inkomsten en uitgaven kan toevoegen.

Naast een overzicht van jouw bedragen kan je ook jouw bedragen vergelijken met die van anderen. Op deze manier zie je of je veel of weinig uitgeeft en binnenkrijgt.

Ga hier direct naar de Nibud begrotingsmodule

Wisselende inkomsten en uitgaven

Je inkomsten en uitgaven zijn niet elke maand gelijk. Een extra vakantiebaan in de zomer, en met carnaval of kerst geef je meer uit.
Hoe verwerk je dit in een begroting? Er zijn twee manieren:

  1. Maak voor iedere maand apart een overzicht van de inkomsten en uitgaven. Voordeel is dat je precies weet wat je in die maand hebt binnengekregen en uitgegeven. Je kunt maanden goed met elkaar vergelijken.
  2. Maak een gemiddelde begroting. Reken hiervoor al je uitgaven en inkomsten om naar een gemiddeld bedrag per maand. Deel bijvoorbeeld het geld van je vakantiebaantje door 12. Een gemiddelde begroting geeft een beter beeld van wat je gemiddeld aan iets uitgeeft. Je kunt met anderen vergelijken of het veel of weinig is.

Ook kun je dit bedrag gebruiken als houvast om te plannen met je geld. Verwacht je bijvoorbeeld dat je minder gaat verdienen? Of wil je iets duurs kopen? Dan kun je met een gemiddelde begroting zien of dat gaat lukken.

Overzicht over je uitgaven
Heb je geen idee waar je geld blijft? Houd dan eens een tijdje je uitgaven bij. In een schrift of op je computer noteer je iedere keer als je geld uitgeeft, wat je hebt gekocht voor welk bedrag. Zo’n schrift of document heet een kasboek. Na twee maanden heb je al een duidelijk beeld van waar je geld aan opgaat.

Meteen aan de slag?
Print hier een leeg kasboek (pdf). Geef je vaak wat geld uit, dan heb je waarschijnlijk aan 1 formulier niet genoeg. Ook kan je één pagina gebruiken voor vaste lasten, zoals huur en verzekeringen, en één formulier voor huishoudelijke uitgaven.

Abonnement ter bevordering van financieel veerkrachtige medewerkers

Financiële fitheid draagt bij aan een medewerker die met aandacht en plezier het werk verricht. Het is essentieel voor mobiliteit tot aan pensionering en duurzame inzetbaarheid. Geldgebrek kan zorgen voor een (tijdelijk) lagere intelligentie en zelfs verzuim op het werk. U kunt uw medewerker helpen. Op een manier die bij uw bedrijf past .

Medewerkers kunnen online vragen stellen aan een Budgetcoach en kunnen ook een gesprek aanvragen met een Budgetcoach. Deze online financiële helpdesk is een uniek concept. We hebben het daarom ook laten deponeren.

Vaak is de drempel voor mensen te hoog om daadwerkelijk hulp te zoeken. Met onze online financiële helpdesk is het voor een medewerker heel simpel om een vraag te stellen of een gesprek aan te vragen. Wij zullen binnen 48 uur een antwoord geven.

Onze visie is kort samengevat: wij willen mensen zonder oordeel en met de absolute wil om te helpen ondersteunen bij het oplossen van financiële problemen.

Door een jaarabonnement af te sluiten voor minder dan € 1,00 per medewerker voor online budgetcoaching, kunnen uw medewerkers 24/7 bij een Budgetcoach online terecht. Blijkt de vraag zo ingewikkeld te zijn, dat er toch behoefte is aan een persoonlijk gesprek met een Budgetcoach? Dan nemen wij contact op met uw medewerker, en aan de keukentafel gaan we in gesprek. Mocht u zelf vragen hebben, dan berekenen wij NIETS extra. Een eerste intakegesprek voor uw medewerkers is gratis.